Pēdējā laikā popularitāti ir ieguvuši podkāsti, turklāt sabiedrībā tie tiek iecienīti ar vien vairāk. Tos komunikācijā ar mērķauditoriju izmanto ne tikai infuenceri vai blogeri, bet arī uzņēmumi. Tāpēc šajā rakstā pastāstīsim vairāk par podkāstiem, to veidiem un nepieciešamo aprīkojumu, lai tos ierakstītu.
Pēc būtības podkāsts, jeb latviski aplāde, ir sarunas audio ieraksts, kas tiek izplatīts ar interneta starpniecību. Lielākā podkāsta priekšrocība ir tā, ka auditorija to var klausīties teju ikvienā brīvā brīdī. Turklāt, lai radītu podkāstu, nav nepieciešami lieli finanšu resursi vai ļoti specifiskas tehniskās zināšanas.
Podkāsta sarunas tēma var būt pilnīgi jebkāda, tādēļ tas ir noderīgs komunikācijas formāts kā blogeriem, tā arī uzņēmumiem un organizācijām. Uzņēmumiem tas ir labs veids, kā veidot saikni ar klausītājiem, kas var kļūt par klientiem. Tāpat, pārdomāti pielietots, šis formāts var palīdzēt nostiprināt zīmola pozīcijas tirgū, uzlabot reputāciju un veicināt mājas lapas apmeklējumu.
Podkāstu var ierakstīt viens cilvēks, kurš monologa veidā runā par kādu tematu. Tāpat podkāstu var veidot intervijas veidā, kad tā vadītājs divatā sarunājas ar savu viesi. Vēl podkāstu var veidot arī kā diskusiju, kad tiek uzaicināti vairāki viesi, kas to padara daudz dinamiskāku. Protams, šie nav vienīgie varianti podkāstu formai, katrs autors pēc saviem ieskatiem un mērķiem var šos trīs veidus kombinēt, kā arī radīt pats savu podkāstu formātu.
Video podkāsti ir atsevišķs podkāstu veids. Cilvēki labprāt skatās podkāstus video formātā, jo viņiem patīk vērot citu sejas. Psihologi apgalvo, ka seja sniedz pat vairāk informācijas nekā valoda. Līdz ar to video podkāsti jums var palīdzēt veidot ciešākas attiecības ar auditoriju. Turklāt cilvēki bieži vien dod priekšroku saturam video formātā, kas daļēji ir par iemeslu tam, ka vietne YouTube ir viena no populārākajām sociālo mediju platformām. Tas nozīmē, ka, veidojot podkāstus video formātā, jūs sasniegsiet ļoti plašu auditoriju.
Raugoties no ieguldāmā darba perspektīvas, nav milzīgas atšķirības starp video podkāstiem un tādiem, kas ir tikai audio formātā. Video podkāstu ierakstīšana prasa tikai dažus papildu soļus un nedaudz lielākas izmaksas.
Var izšķirt četru veidu video podkāstus. Pirmais veids visvairāk līdzinās tradicionāliem audio podkāstiem. Tas faktiski ir audio ieraksts, kuram ir pievienots statisks attēls. Par galveno priekšrocību šim veidam var uzskatīt iespēju audio podkāstu publicēt video materiāliem paredzētās platformās, kā YouTube, tādējādi sasniedzot plašāku auditoriju.
Otrs veids ir video podkāsta ierakstīšana studijā. Tajā pašā studijā, kurā tiktu ierakstīts audio podkāsts, var uzstādīt vienu vai vairākas kameras, kas filmē sarunu. Daži podkāstu autori izmanto tikai vienu kameru, kas filmē visus sarunā iesaistītos cilvēkus. Citi autori savukārt papildus kopskatam filmē arī katra runātāja tuvplānu. Pirmais variants noteikti ir vienkāršāk realizējams gan filmēšanas, gan montēšanas procesā un prasa mazākus finanšu resursu, bet otrs variants piešķir gala rezultātam lielāku dinamiskumu.
Trešais video podkāsta veids ietver web kameras izmantošanu. Tā ierakstīšanas laikā tiek attālināti intervēti cilvēki, kuri neatrodas vienā telpā. Tas līdzinās video konferencei un noteikti ir kļuvis daudz populārāks tieši COVID-19 pandēmijas laikā. Tomēr šis video podkāsta veids ir noderīgs ne tikai epidemioloģisko draudu laikā, bet arī situācijās, kad jebkādu citu iemeslu dēļ jūsu viesis nevar ierasties pie jums.
Ceturtajā video podkāstu veidā otrais vai trešais veids tiek papildināts ar video fragmentiem. Piemēram, ja sarunas laikā tiek pieminēta kāda filmas epizode vai kāda cita video fragments, tas tiek iemontēts podkāstā. Šis paņēmiens podkāstu padara vēl dinamiskāku un skatītājam saistošāku.
Nenoliedzami podkāstam vissvarīgākā ir skaņa. Tādēļ pats minimums, kas nepieciešams podkāsta uzsākšanai, ir mikrofona iegāde. Pietiekami labu skaņu var iegūt ar visparastāko USB mikrofonu, kas ir viegli pievienojams datoram un kas nemaksā lielu naudu. Profesionālākam rezultātam var izmantot XLR mikrofonu, kas tiek pievienots pie skaņas miksera. XLR ir kabelis, kas tiek izmantots, profesionāli ierakstot audio. Tie novērš nevēlamus elektrisko signālu radītus trokšņus, tādējādi līdzsvarojot skaņu.
Tāpat labākam rezultātam var izmantot arī stereo austiņas, kas ļauj sekot līdzi skaņas kvalitātei ieraksta laikā, un skaņas filtru, ko pievieno mikrofonam, lai uzlabotu ierakstāmās skaņas kvalitāti. Ir arī ieteicams ierakstīt skaņu ārējā ierakstītājā nevis pa taisno datorā, lai izvairītos no ieraksta neatgriezeniska zaudējuma gadījumā, ja kaut kas notiek ar datoru.
Ja tiek ierakstīts video podkāsts, tad ir nepieciešama arī kamera (vai vairākas kameras, ja vēlaties podkāstu veidot dinamiskāku). Noteikti ir jāparūpējas par labu apgaismojumu.
Kad podkāsta materiāls ir ierakstīts, ir nepieciešams to rediģēt. Pastāv dažādas maksas un bezmaksas programmas gan tikai audio, gan arī video rediģēšanai. Atliek tikai izvēlēties to, kas vislabāk atbilst jūsu prasmēm, vajadzībām un finanšu iespējām.
Kopumā ierakstīt podkāstu var ikviens. Vissarežģītākais un arī vissvarīgākais aspekts ir tēmas izvēle. Tai ir jābūt aktuālai un jūsu auditorijai saistošai. Tāpat būtiski ir šo podkāstu pasniegt auditorijai interesantā veidā.
Tehniskais aspekts sākumā varētu šķist mazliet biedējošs, taču, kā jau minējām, labas kvalitātes podkāstu var ierakstīt ar salīdzinoši vienkāršu un visiem pieejamu aprīkojumu. Tomēr, ja jūs vēlaties ierakstīt podkāstu profesionāli, bet pašiem trūkst nepieciešamā tehniskā nodrošinājuma un vajadzīgo zināšanu, varat lūgt palīdzību profesionāļiem. Piemēram, arī PixelFlow media komanda piedāvā gan audio un video podkāstu ierakstīšanu, gan arī montēšanu. Līdz ar to jūsu uzņēmumam podkāsts var kļūt par pieejamu un noderīgu komunikācijas veidu plašākas auditorijas sasniegšanai.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.